10 Mindfulness tips til din hverdag

 1. Foretag dig en ting af gangen:

Når du foretager dig en aktivitet, så forsøg at være fuldt ud til stede i denne aktivitet, med din opmærksomhed.

2. Foretag aktiviteten langsomt og mere bevidst:

Se om du kan sænke tempoet helt bevidst. På denne måde vil du være mere tilstede i nuèt og i aktiviteten.

3. Foretag dig mindre:

Når det er muligt, så forsøg ikke at overfylde din dag med for mange aktiviteter. Vær realistisk, så du også kan gøre en ting af gangen. Når vi har for mange aktiviteter planlagt, kan vi ikke være til stede i det vi foretager os og vi kan stresse unødvendigt. Måske kan nogle af dine planlagte aktiviteter/opgaver vente til en anden dag.

4. Skab plads:

Skab bevidst plads til pauser og åndehuller, hvor du ikke skal lave noget. Skab plads til måltider og kaffe/te pauser og vær tilstede i din spisning og nyd din kop kaffe/te, som en nødvendig pause. Skab plads til at koble hjernen fra og give kroppen en pause. Måske kan du lade telefonen og undgå at fylde dine åndehulder i hverdagen med sociale medier.

5. Se om du kan bruge 5 -10 min. hver dag på ingenting:

Du kan lave en lille meditation, du kan skabe 5 min`s fokus på dit åndedræt eller du kan lave absolut ingenting. 5 min. med så lidt hjerneaktivitet som muligt. Hvis dette er svært, kan du sætte noget stille musik på og bare fokusere på at lytte og trække vejret.

6. Fokuser på Nuét:

Når du fanger dig selv i enten at opholde dig for meget i fortiden tankemæssigt, eller bekymre dig for meget for fremtiden, så prøv at give helt slip på tankerne og skab din opmærksomhed på nuèt. Dette er en måde, hvorpå du kan berolige dit sympatiske nervesystem (stress nervesystemet) og bringe ro tilbage i kroppen og sindet.

7. Når du er sammen med andre:

Forbind dig med det menneske du er tilstede med. Vær oprigtig og opmærksomt tilstede. Når vi er opmærksomt til stede og kan lytte med nærvær, forbinder vi os med andre på en mere positiv måde. Der opstår ofte stressede situationer i vores samvær, når vi ikke er nærværende opmærksomme overfor hinanden.

8. Gør din gåtur, dit måltid eller dit bad til en mindful aktivitet:

Du kan vælge en aktivitet hver dag, hvor du bevidst fokuserer på at gøre denne aktivitet til 100 % mindfulness. Du foretager aktiviteten helt langsomt og med fuld opmærksomhed. Du kan også indkludere opmærksomhed på åndedrættet i denne aktivitet, hvis det er svært at holde opmærksomheden helt. Nogle foretrækker endda at have hele “Mindfulness” dage, hvor alt hvad de foretager sig, udelukkende gøres med mindful tilstedeværelse. Dette inkluderer den fulde opmærksomhed på tilstedeværelsen i dig selv og i dine aktiviteter. Hvis du har levet et liv med rigtig meget fysisk,følelsesmæssigt og mentalt stress, kan “en mindful dag” en gang om ugen være meget helbredende for dig. Dette vil have stor positivt effekt på dit liv fremover. Din krop vil kunne vænne sig til mindre stress og aktivitet.

9. Kultiver mere glæde og taknemmelighed i hverdagen:

Når du øver dig hver dag i at kultivere glæde og taknemmelighed i nuèt, vil dit sind blive mere og mere opmærksomt på disse elementer i livet. Dette er en måde, hvorpå du kan “udskifte” automatiske negative og angste tankemønstre. Måske kan det være svært i begyndelsen, at finde på noget du kan være taknemmelig overfor, men øvelse gør mester og det vil hjælpe dig til et mere positivt og optimistisk livssyn. - Du kan også vælge at føre en taknemmeligheds/glæde dagbog, hvor du hver dag noterer nogle ting ned fra din dag, som du har følt dig taknemmelig overfor og som har givet dig en følelse af glæde.

10. Undlad at være fordømmende:

Dette kan være en af de mere svære elementer at praktiserer, da vi lever i et samfund, hvor vi er vant til at “dømme” andre mennesker meget. Vi har selv oplevet at blive vurderet hele vores skoletid og derfor er det at være fordømmende og vurderende ofte meget ubevidst i os. Men prøv at blive mere opmærksom på din egen tendens til at være fordømmende, både overfor dig selv og andre mennesker. Måske kan du lære at sige til dig selv: “pyt med det” eller “det behøver jeg ikke at blande mig i”. Fordi egentlig behøver vi jo ikke at blande os så meget i, hvad andre gør og hvordan andre ser ud. Vi har alle behov for at blive accepteret og anerkendt for dem vi er. Vi er alle forskellige og menneskelige. Jo mere du kan acceptere og respektere dig selv, desto mere kan du acceptere og respektere andre mennesker. Når vi kan møde andre med positiv forventning og accept, så kan vi få mange flere positive relationer i vores liv. Dette kan være en stor del af at få mere ro og glæde i livet og mindre stress og negativitet. Prøv det og smil :-)